| terug     
 'drie installaties'offset en foto´s 
        op papier
 formaat 40,5 X 29 cm. 62 bladzijden
 
 Gedurende de verbouwing 
        van mijn atelier heb ik vanaf 1 april tot en met 8 oktober 1995 drie installaties 
        gemaakt, waarbij ik gebruik maakte van de
 fase waarin de verbouwing zich 
        bevond
   Titel 
        : Uit de grond van mijn hart 
   
         
          |  
              Gegeven : Tijdsduur:
 Plaats:
 Ruimte:
 Oppervlakte:
 
 Stelling :
 
 Bewijsvoering:
 Fysieke omstandigheden:
 
 
 
 Percentage natuur: Percentage cultuur: Duurzaamheid:
 Vormverandering:
 Materiële situatie:
 
 
 
 
 
 Geur:
 Geluid:
 Transport:
 
 
 Toeval:
 
 
 Theorie:
 |  
              een installatie21april tot en met 28 mei 1995
 Hogezoom 1 1, Burgh-Haamstede, Schouwen-Duiveland, Zeeland
 langgerekte gesloten balk aan twee zijden open
 10.00 X 5.00 X 3.50 m.
 
 kunst gebaseerd op individuele intuïtie eist een analyse van 
              de eigen procedure
 
 aan de hand van een aantal terugkerende toetsingsmethodieken
 temperatuur rond 18OC.; volop lente. Daglicht aanwezig aan één 
              zijde door raampartij aan het noorden en aan één zijde 
              door een dakraam aan het oosten waardoor in de ruimte een duidelijk 
              verloop van licht naar donker ontstaat. De installatie dient ondergaan 
              te worden tot 18.00 uur verband met het invallen van de duisternis. 
              Het houten grondvlak van de balk is aangetast door uitgezaagde rechthoeken 
              waardoor een tweede laag buiten de balk zichtbaar wordt
 20%: duinzand, water en schelpen
 80%: glas, gips, linnen en gesso
 hoog percentage met betrekking tot de objecten. Slechts door afbraak 
              of vernietiging is deze situatie te wijzigen
 is vooraf op kunstmatige wijze gebeurd door de basisvorm 'golf' 
              als attribuut te verstarren en tot object te verheffen
 het tot object verheffen van de golf als vorm wordt versterkt door 
              de media gips en glas. De golf in glas, oprijzend uit de vloer, 
              bewerkstelligt door de doorzichtigheid van de materie en het condenswater 
              dat in druppels tegen de binnenband van de vorm hangt, een spiegeleffect 
              van cultuur terugkerend naar natuur. De duinzandkegel, die door 
              een open vlak uit de vloer komt, lijkt vanuit een diepere grondlaag 
              te komen en opzettelijk op die plek de vloer te doorboren. Dit werkt 
              qua vorm het meest vervreemding. Het natuurlijke verloop van licht 
              naar donker is versterkt door dat de wanden en de vloer naar de 
              westzijde bewust een steeds donkerder tint gekregen hebben
 geen
 de ruimte is niet open. Straatgeluiden van een dorpsstraat buiten 
              het centrum dringen door
 75% van het materiaal en van de objecten waaronder eveneens het 
              glas, is binnen enkele meters van de ruimte waar de installatie 
              plaats vindt door de kunstenaar vervaardigd. Het duinzand en de 
              schelpen, 25%, zijn door de kunstenaar geselecteerd en getransporteerd 
              over een afstand 3000 m naar de installatie ''
 het toeval is van 100% bij aanvang vanaf de status van concept tot 
              het moment van uitvoeren van de installatie gereduceerd tot 1 0%
 
 in het proces dat tot de installatie heeft geleid en dat gevoelsmatig 
              is gestart, is het toeval het eerste expressiemiddel. Het toeval 
              is bij uitstek een expressiemiddel van het individuele bewustzijn 
              van de kunstenaar. De kunstenaar creëert vanuit deze eerste 
              gedachte een concept waarin er naar wordt gestreefd om het onderscheid 
              tussen natuurlijke voorwerpen en de ontworpen dingen op te heffen. 
              Dat gebeurt door de symbolische, tactiele en visuele kwaliteiten 
              van de objecten in elkaar over te laten gaan. Stap voor stap neemt 
              de kunstenaar tijdens het proces zijn besluiten De golf wordt tot 
              fetisj verheven door haar uit de normale omgeving weg te halen en 
              om te zetten tot kunst. Deze stap gaat gepaard met een neiging naar 
              exacte vormen. De natuurlijke vormen worden zo ver ontleed dat er 
              exacte vormen ontstaan: de rechthoek die uitgezaagd is in de vloer 
              wordt kader voor de kegel (duinzand) en de ovaal (glazen golf)
 tekst: Moniek 
              Peters  |  
         
          |  
              Gegeven : Tijdsduur:
 Plaats:
 Ruimte:
 Oppervlakte:
 
 Stelling :
 
 Bewijsvoering:
 Fysieke omstandigheden:
 
 
 Percentage natuur: Percentage cultuur: Duurzaamheid:
 
 Vormverandering:
 
 
 Materiële situatie:
 
 
 
 
 
 
 Geur:
 Geluid:
 Transport:
 
 
 
 Toeval:
 
 
 Theorie:
 |  
              een installatie 19 juni tot en met 20 augustus 1995
 Hogezoom 1 1, Burgh-Haamstede, Schouwen-Duiveland, Zeeland
 aangerukte gesloten balk aan twee zijden open
 10.00 X 5.00 X 3.50 m.
 
 een installatie is een afspiegeling van de persoonlijke aanknopingspunten 
              van de kunstenaar
 
 aan de hand van een aantal terugkerende toetsingsmethodieken
 temperatuur rond 250C.,' volop zomer. Daglicht aanwezig aan zijkant 
              door raampartij en door plafond. Tot ver na het avondeten kan de 
              installatie bekeken worden. Het houten grondvlak van de balk is 
              weg gehaald. Volledig contact met de aarde
 60%: duinzand en Iigusterbloesem
 40%: linnen, pigment en fotografie
 middelmatig met betrekking tot natuurlijke objecten, zand en liguster, 
              redelijk met betrekking tot fotografie en linnen, goed met betrekking 
              tot pigment
 de hitte onttrekt vocht uit het. duinzand. Dit zand verglijdt en 
              trekt diepe geulen in de scherp gevormde boekvorm van het beginstadium. 
              De Iigusterbloesem verdroogt en verandert van kleur en volume, maar 
              wordt kunstmatig ververst zodat het volume weer gelijk aan begin 
              stadium is
 het grondvlak wordt nu gevormd door het duinzand. In het grondvlak 
              is een kuil aangebracht. Het zand ligt als een tweede laag op de 
              aarde. De rug van duinzand midden in de ruimte loopt geleidelijk 
              over in de kuil die als het ware in de grond verdwijnt. AI is het 
              plafond geopend en kan het daglicht volop naar binnen, toch wordt 
              het heelal op kunstmatige wijze in herinnering gebracht door een 
              foto met een witte, bijna vierkant gevormde wolk die voorbij komt 
              drijven. In de ruimte lijkt het of door deze beelden het zichtbare 
              als vergankelijk weggevaagd zal worden. Als symbolisch gebaar hangt 
              een klein doek met drie gloeiende witte oriëntatiepunten. Bij 
              nadere beschouwing zijn het de middelpunten van een groep dunne 
              lijnen die een gebied doorkruisen
 zware zoete geur van de Iigusterbloesem
 de ruimte is niet open. Spraakgeluiden van een dorpsstraat buiten 
              het centrum dringen door
 30% van het materiaal en van de objecten is binnen enkele meters 
              van de ruimte waar de installatie plaats vindt door de kunstenaar 
              vervaardigd.
 De ligusterbloesem, 10%, is met het duinzand, 60%, door de kunstenaar 
              geselecteerd en getransporteerd over een afstand van 1000 m. naar 
              de installatie
 het toeval is van 100% bij aanvang vanaf de status van concept tot 
              het moment van uitvoeren van de installatie gereduceerd tot 40%
 
 deze installatie is afgeleid van de rituelen van het spelend kind. 
              Het spelen met zand, bij voorkeur het fijne duinzand dat in natte 
              staat zo goed te boetseren is, zal voor velen de eerste stap zijn 
              geweest van natuur naar cultuur. Het nooit blijvende van de zandvorm 
              is daarbij een interessant aspect van de realiteit. Bij Van Dijke 
              speelt het duingebied met de zandverstuivingen van jongs af een 
              grote rol. Hij is er geboren en getogen.
 Uit nostalgische overwegingen heeft hij met deze installatie-cyclus 
              een inwijdingsritueel geschapen dat in verschijningsvorm veel weg 
              heeft van de traditionele rituelen van het spelers kind. De ruimte 
              is in een complete zandvlakte veranderd waar met hartstocht en liefde 
              zandkastelen gebouwd kunnen worden. Voor Van Dijke is dit bouwen 
              ernst. De willekeur is uitgebannen. Zijn onderzoek betreft de mate 
              van verbinding van het materiaal van buiten in een eigen systeem 
              zoals planten voor een herbarium op een bepaalde wijze gerangschikt 
              en beschreven zijn. Deze ideevorming met gebruik maling van materiaal 
              van buiten gebeurt niet zonder neiging naar romantiek en een nieuwe 
              bevestiging en bepaling van de kunstenaar tegenover zijn eigen buiten-omgeving, 
              zijn eeuwige inspiratiebron
 tekst: Moniek Peters
 |   
        
    
Titel  : Aardrijkskunde
   
          
            | Gegeven : Tijdsduur:
 Plaats:
 Ruimte:
 Oppervlakte:
 
 Stelling :
 
 Bewijsvoering:
 Fysieke omstandigheden:
 
 
 Percentage natuur: Percentage cultuur: Duurzaamheid:
 
 Vormverandering:
 
 
 Materiële situatie:
 
 
 
 
 
 Geur:
 Geluid:
 Transport:
 
 
 Toeval:
 
 
 Theorie:
 | een 
                installatie 1 september tot en met 8 oktober 1995
 Hogezoom 1 1, Burgh-Haamstede, Schouwen-Duiveland, Zeeland
 langwerpige gesloten balk aan twee zijden open
 10.00 X 5.00 X 3.50 m.
 
 het spanningsveld tussen werk en vocatie; beïnvloedt de vocatie 
                het werk of beïnvloedt het werk de lokatie?
 
 aan de hand van een aantal terugkerende toetsingsmethodieken
 temperatuur rond 20OC.; na-zomer. Daglicht aanwezig aan zijkant 
                door raampartij en door bovenzijde plafond. Tot 20.00 uur kan 
                de plaats van de installatie betreden worden. Reeds van buiten 
                af is in de ruimte een oranjerode gloed zichtbaar. Een betonnen 
                grondvlak is aangebracht
 40%: duinzand, houtskool, duindoorn en duindoornsap
 60%: beton, pigment, inkt en linnen
 zwak met betrekking tot natuurlijke objecten, zand, duindoorn 
                en duindoornsap. Redelijk met betrekking tot linnen en houtskool, 
                sterk met betrekking tot pigment en beton
 de bergjes van duinzand veranderen door vochtverlies, maar worden 
                in het verglijden tegengehouden door betonnen vormen. Het rode 
                duindoornsap verbleekt langzamerhand, waardoor het karakter van 
                het schilderij waar het op is aangebracht verandert
 het grondvlak wordt gevormd door een ruwe oppervlakte van beton, 
                waarin schaarvormige plekken zijn uitgespaard. Plekken die doen 
                denken aan het natuurlijke residu van zand nadat er wind en water 
                overheen is gegaan. Op het beton is een dunne laag oranje pigment 
                aangebracht dat zich in de groeven van het beton nestelt. Aan 
                de muur tegenover de ingang is een college op linnen gehangen 
                met een compositie van natuurlijke materialen, waaronder duindoorn 
                op een niet gereguleerde manier aangebracht. Door een aanduiding 
                van het symbool van gebergten zoals het wel op geografische kaarten 
                staat aangegeven, is de titel van deze installatie aardrijkskunde 
                te herleiden
 licht herkenbaar is de geur van pas gestort beton
 de ruimte is niet open. Straatgeluiden van een dorpsstraat buiten 
                het centrum dringen door
 5% van het materiaal is binnen enkele meters van de ruimte waar 
                de installatie plaats vindt door de kunstenaar vervaardigd. Het 
                duinzand en de duindoorn, 30% zijn door de kunstenaar geselecteerd 
                en getransporteerd over een afstand van 5000 m. naar de installatie. 
                Het beton is na enige omzwervingen van 30.000 m. getransporteerd 
                naar de ruimte
 het toeval is van 100% bij aanvang vanaf de status van concept 
                tot het moment van uitvoeren van de installatie gereduceerd tot 
                20%
 
 Van Dijke maakt gebruik van wat de natuur te bieden heeft aan 
                kleur en vorm. Hij heeft een plek in de natuur als concept gemarkeerd. 
                Niet letterlijk maar in de vorm van notities die hij heeft overgebracht 
                op een schilderij. Dit kunstwerk ontvangt een tweede betekenisleer 
                door het als geografische landkaart van de natuurlijke gesteldheid 
                van een gebied aan te geven. Het krijgt min of meer de status 
                van een wetenschappelijk document en dit schept een afstand tot 
                de subtiele notities die het tot kunstwerk maken.
 Een samenwerking met natuurlijke processen kan ook een tegenspreken 
                of vervreemding van de natuur inhouden. Dit lijkt te gebeuren 
                binnen de ruimte waar het kunstwerk aan de muur wordt geëxposeerd. 
                De ruimte werkt als tegenloop van de gequoteerde natuur op het 
                kunstwerk. Een associatie met een onnatuurlijk waddengebied is 
                het gevolg. De oranjerode kleur van het lelieachtige pigment, 
                dat als huid gekleefd zit aan het beton. hoort vreemd genoeg bij 
                een nog nooit waargenomen natuurgevoel. De nagebootste natuurvolken 
                die ingegoten zijn in het beton functioneren als hiërarchisch 
                belangrijkste element
 tekst: Moniek Peters
 |     
 |